Land Rover

Met deze Land Rover is alles begonnen, ook is dit de eerste foto die ik ooit van een Laro heb gemaakt. Het plaatje is genomen in 1991 in Schotland, in de Hooglanden op weg naar Elgin. Inmiddels heb ik er 7 gekocht sinds 1991. Hier rijden er 2 van en 1 is verkocht de rest is gesloopt voor onderdelen!

Van af 1991 heb ik  verschillende Land Rovers gehad, deze waren allemaal van het type '109' wat inhoud de afstand tussen de assen (wielbasis) van 109 inch. Een andere aanduiding is 'LWB' of te wel Long Wheel Base. Voor Afrika en het transport van goederen zijn Long Wheel Base Land Rovers het meest geschikt. Doordat deze Land Rovers langer zijn dan de kortere 88 inch versie kan je veel meer meenemen. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk er in te slapen. De Land Rover op de foto is een 'Series 3' uit 1983.

Land Rover is ooit in 1948, net na de tweede wereld oorlog, begonnen met een soort verbeterde kopie van de Willy's Jeep, de Series 1 genaamd. Deze had een wielbasis van 80 inch en later volgde ook de LWB versie van 107 inch. Eind vijftiger jaren volgde de vernieuwde en 'gemoderniseerde'  Series 2 en begin zestiger jaren kwam de Series 2a op de markt. Deze laatste was weer een licht verbeterde versie van de Series 2. Begin zeventiger jaren is de Series 3 op de markt gekomen, Het grootste verschil met de voorafgaande versie was dat de koplampen nu naar buiten (in de spatborden) geplaatst waren, er een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak was gemonteerd en dat er een nieuw modern (plastic) dashboard ingezet was. Rond 1985 is de laatste Series 3 gebouwd. Ondanks de vele verbeteringen in de periode 1958 tot en met 1985 zijn de verschillende types in grote lijn gelijk en zijn heel veel onderdelen uitwisselbaar.

Van af 1984 zijn de nieuwere Land Rovers van het type  90 inch, 110 inch, en 130 inch op de markt gekomen. Later werden dit de zogenaamde 'Defenders' omdat Land Rover de 'Land Rover' naam als 'Merknaam' is gaan gebruiken voor de gehele reeks Land Rover produkten. Tegenwoordig zijn er de Defender (afstammeling van het oerprodukt) de Range Rover, de Discovery en sinds kort de Freelander. Het belangrijkste verschil tussen alle nieuwere types is dat de oude Series Land Rover stugge bladveren hebben en dat alle andere types moderne, soepele schroef (spiraal) veren hebben. Verder zijn de nieuwere auto's meegegroeid met de moderne autotechniek, nieuwe motoren en elektronika en ook  heeft de Freelander als eerste Land Rover produkt een zelfdragende carrosserie in plaats van een (ladder) chassis frame. Voor de echte liefhebber zijn eigelijk alleen de oude 'Series' en de 110/90 de enige echte Land Rovers.

Mijn Land Rovers:

1991-1994, de 2 Schotse 109 Hardtop Land Rovers en later de 2 Nederlandse 109 Stationwagons.

1995-1997, de eerste reis naar Afrika met de Pastel Green 109 Stationwagon en later de nieuwe 109 Hardtop in Nederland.

1998-2002, de tweede reis naar Afrika met de nu volledig vernieuwde en Arizona Tan gekleurde 109 Stationwagon.

Zelf heb ik dus alleen Series auto's gehad, belangrijkste reden daarvoor is dat de andere veel te duur waren voor mij. Verder zijn de 'oude' types ideaal voor de doe-het-zelver, alle onderdelen zijn goedkoop en de 'primaire' autotechniek is eenvoudig te begrijpen.

Voor Afrika is dat ook erg handig, in de bush zijn geen garages en alle reparaties moet je zelf uitvoeren. Ook zijn de Series Land Rover goed bekend bij de 'afrikaanse' monteurs en zijn er ook ontzettend veel 2e hands onderdelen te vinden. Bijna in elk dorpje vindt je wel 'restanten' van een 'overleden' Land Rover!

Meer Land Rover links?
Ga naar www.landroverweb.com!

 

 

 

 

 1991-1994  1995-1997  1998-2003  Links

naar boven