Land Rover 1998 - 2003

Dit is het derde deel van mijn Land Rover historie, de 109 hardtop is inmiddels verkocht en de stationwagon is weer compleet 'verbouwd'. Van Safari auto geschikt voor toeristenvervoer is het nu nog meer een expeditievoertuig geworden met ruimte voor 4 personen. In het achterste gedeelte is alleen nog plaats voor baggage en het tweede dakluik is niet meer in gebruik. In plaats daarvan is er een 'daktent' gemonteerd. Ook gaat er nu een electrische koelbox mee en hebben we betere stoelen en andere 'luxe'.Technisch is er ook het een en ander veranderd. De motor is gereviseerd en er is een Stage 2 cylinderkop gemonteerd en zijn de carburateur en uitlaat veranderd. Gezamenlijk goed voor een vermogenstoename van ongeveer 30%. De 2,25 liter 4 cylinder levert nu een kleine 90 pk! In combinatie met de nieuwe 'overdrive' is de Laro nu een stuk rustiger op de snelweg. In het terrein gaat het ook goed, hierboven doorkruisen we de Hoarusib River in Kaokoland, Namibie. Niet geheel zonder gevaar want het water kan hier heel snel stijgen. Deze 'Landcruiser' kwam vast te zitten en werd overspoeld door water en modder. 

Ook het monteren van goede banden is belangrijk, in de de loop der jaren heb ik al allerlei verschillende 750x16 banden uitgeprobeerd. Op dit moment rijdt ik op de Zuid-Afrikaanse General Super All Grip banden. Deze zijn sinds enige tijd ook verkrijgbaar in Europa en zijn niet te duur geprijsd voldoen redelijk goed. Vooral in modder en op het asfalt zijn het fijne banden. Op rotsachtig terrein en gravel slijten ze alleen te snel op. Zo was een van mijn SAg banden al kompleet in puin binnen 2000 kilometer. Een scherpe steen op een van de gravelwegen in NamibiŽ boorde zich dwars door de steel plies van de band en maakte deze waardeloos voor verder gebruik.  Michelin banden zijn sterker en beter maar helaas in Afrika te duur of erg slecht verkrijgbaar. 

Verder had ik voor Afrika ook nog Polybushes gemonteerd in de bladveren van de Land Rover, deze zouden langer mee gaan dan de rubber bussen maar de foto verteld een ander verhaal! 

Zoals je dus ziet gaat er erg veel kapot in Afrika. Alles wat hier in Nederland jarenlang meegaat is daar zo versleten, vooral bij het vervangen van de oliekeeringen bij de wiellagers ben ik inmiddels aardig de tel kwijt geraakt. Gelukkig houdt ik een onderhoudsboekje bij wat, waar en wanneer ik iets repareer. Voor iedereen die een reis gaat plannen is dat wel een aanrader. Het geeft jezelf ook aardig inzicht in welke delen gemakkelijk kapot gaan. 

September 2001, een nieuwe Land Rover gekocht! Nee geen nieuwe natuurlijk maar een 127 inch Double Cab met Quadtec body uit 1989. Het is een 2,5 Turbo Diesel en de auto is met vrienden op en neer geweest door Afrika. In totaal ruim 2,5 jaar 'on the road' en nu ligt hij grotendeels uitelkaar. Na zo'n tocht is er een hoop kapot en moet zo ongeveer alles gerepareerd worden. 

September 2002, na een jaar sleutelen is de 127td eindelijk af. Zo ongeveer alles is vervangen aan het onderstel.

Oktober 2002 de bruine Land Rover gaat terug komen naar Nederland. De auto in Zuid-Afrika gaat te kostbaar worden en ook kost dit te veel tijd. En ja, na al die jaren trouwe dients is er nu een opvolger, de 127td.

 

 

 1991-1994  1995-1997  Links

naar boven