Land Rover 1995 - 1997

Dit is de tweede Land Rover pagina. De 'patatkraam' uit de vorige pagina is inmiddels volledig verbouwd tot bovenstaande 'safari' auto. Begin 1995 is deze stationwagon naar Zuidelijk-Afrika verscheept. Voor het gebruik met toeristen heb ik o.a. dakluiken gemonteerd, de deuren deelbaar gemaakt en zitten er ook helemaal achterin 2 stoelen voor passagiers. In totaal konden er 6 toeristen worden meegenomen. In een later stadium heb ik ook een 'trailer' laten bouwen voor de baggage. 

Hier op de foto in Botswana is het weer eens goed mis, een vastgelopen wiellager en gebroken 'steekas'. Gelukkig kon ik binnen 24 uur nieuwe onderdelen krijgen in Maun. Na een verblijf van zo'n 2 1/2 jaar en allerlei reizen door Zimbabwe, Botswana, Zambia, Malawi en 'Mozambique' is de Laro weer terug gegaan naar Nederland. Belangrijkste reden daarvoor was dat inmiddels gestopt was met werken voor Baobab. In Nederland heb ik er een aantal maanden mee gereden en toen is de volgende verbouwing gestart. Meer daarover in het 1998-1999 deel. Met de groepen die uit Nederland kwamen liet ik steeds onderdelen meekomen. Op de foto uit Mozambique zie je dat er nog geen 'winch'op de Laro zit. Die winch of in het Nederlands lier, is af en toe een onmisbaar hulpmiddel hoewel ik hem bijna nooit gebruik. Soms kom je zo vast te zitten dat het redmiddel is om los te komen. Hier op de foto in 'Moremi' zitten we goed vast. Verder is in de loop der jaren de Land Rover technisch steeds verder vernieuwd. In Harare, de hoofstad van Zimbabwe, heb ik een compleet nieuw 'chassis' laten maken. In een week tijd heb ik de complete auto uit elkaar gehaald en weer opnieuw opgebouwd. Ook is toen het stuur van links naar rechts verschoven. Voor Zuidelijk-Afrika erg handig want daar rijdt men, net zoals in Engeland, aan de linker kant van de weg. Tussen de verschillende Afrika reizen door ben ik ook in Nederland geweest.

 Tijdens een van deze periodes kon ik toevallig, via via, een 109 Hardtop kopen. Deze auto stond helemaal in Heerlen en was de laatste 7 jaar niet meer gebruikt. Een dag voor dat ik weer naar Zimbabwe vloog heb ik hem opgehaald en ondergebracht in een 'caravanstalling' Helaas zijn de foto's van de spectaculaire whinchpartij over de vijver achter het huis waar ik hem ophaalde mislukt. Na nog eens een jaar stilgestaan te hebben heb ik deze auto eind 1997 weer op de weg gebracht. In augustus 1998 vlak voor de Afrika reis met de nu bruine 'safariauto' heb ik hem verkocht. In september 1997 is de 109 stationwagon terug gekomen naar Nederland, voordat ik hem heb verscheept besloot ik dat de nieuwe kleur voor 'Holland' maar Bronze Green moest zijn. Uiteindelijk beviel die kleur dus toch niet en is het 'Arizona Tan geworden'. Op deze zeldzame foto staan beide Land Rovers in de 'Bronze Green' kleur.  

 

 1991-1994  1998-2003  Links

naar boven