Bij deze winchpartij in Moremi aan de rand van de Okavango Delta heb ik alle 'off road' spullen uit de kast moeten halen, doordat we vastzaten midden in een grasvlakte zonder bomen was het bijzonder moeilijk om los te komen. Eerst hebben we de Land Rover naar het eiland gewinched met gebruik van de verlengkabel en het grondanker. Het anker is een plaat met een aantal grote ijzeren pinnen dat je in de grond slaat zodat je een punt krijgt waar je houvast aan hebt. Normaal gebruik je dus een boom, zonder 'kunstmatig' grondanker is een winch op een plek zoals deze comleet waardeloos. gelukkig was de aarde van het eilandje sterk genoeg en lukte het om de Land Rover er naar toe te lieren. Eenmaal op het eiland moesten we weer verder en kwamen we nogmaals vast te zitten, met gebruik van mijn handwinch, een handmatige (fysiek zware) winch hebben we de Land Rover en trailer weer op het eiland terug gekregen. Bij de 2e poging lukte het gelukkig wel om door het stuk moeras te komen.                                      

Ik gebruik de lieren bijna nooit maar op zo'n moment als dit brengt de investering z'n geld op. Samen kosten de 2 lieren en hulpstukken zo'n 5000 gulden, fancy en duur, maar ze kunnen je ook redden uit een 'levensbedreigende' situatie. In 1995 heb ik een keer vastgezeten in de binnenlanden van Zambia, na 4 uur zware fysieke arbeid in een race tegen de klok (naderend regenfront) lukte het eindelijk om los te komen. Ik denk dat ik toen wel 30 keer de  Land Rover omhoog heb gekrikt en sprokkelhout onder de wielen heb gedaan. Ik was de uitputting nabij. De laatste keer dat ik weer hout onder een wiel stopte kroop er een gevaarlijke slang uit de bundel die ik net in m'n handen had gehad! Gelukkig kregen we de Land Rover toen los maar op zo'n moment neem je een besluit, dit nooit weer!

terug