Land Rover 1991-1994

Dit is de 2e Land Rover die ik gekocht heb in Schotland. Op deze foto al op Nederlands kenteken. De auto is gekocht in 1991 in de stad Glasgow. De bedoeling was hem snel weer door te verkopen maar dat is nooit gebeurd. Uiteindelijk is deze Land Rover in 1994 gesloopt maar in onderdelen leeft hij nog steeds voort. De motor, divers plaatwerk en de achteras zijn allemaal onderdelen die nu nog steeds in mijn Afrika auto zitten!   

Niet veel later nadat ik 'de blauwe' uit elkaar had gehaald is ook 'de groene' gesneuveld. 's-avonds terug op weg naar Amsterdam werd ik op de A1 ingehaald door een slippende Mercedes, die raakte mij linksvoor en daardoor raakte ook ik in een slip. Het volgende dat ik weet is dat ik op m'n kant over het asfalt schraap. Gelukkig was de weg daar erg breed en gebeurde het 's-nachts. De Land Rover was 'total loss' en rijp voor de sloop. Ik klom er uit en keek er naar! Ja ook deze Laro leeft voort in onderdelen, o.a. de motorkap zit nu op m'n auto die in Zimbabwe staat.

Net een maand daarvoor had ik goedkoop 2 nieuwe Land Rovers gekocht. Allebei van het type '109 stationwagon' wat inhoud dat deze 5 deuren hebben en meer voor personenvervoer geschikt zijn. De eerste was de creme kleurige 'patatkraam' uit 1972, een tot stationwagon omgebouwde militaire ambulance die na zijn diensttijd als 'patatkraamtrekker' op het strand heeft rondgereden. De lege emmers 'Remia' en plastic vorkjes lagen er nog in. Deze auto is uiteindelijk de Land Rover geworden die nu in Afrika staat. Op de volgende geschiedenis pagina's meer daarover. De andere 109 was een '6 cylinder'uit 1967, die bestaat nog steeds in onderdelen en het plan is ook hem ooit weer eens op de weg te krijgen.

Met de groene 109 hardtop uit Schotland heb ik uiteindelijk het meest gereden in de begin jaren, vakantie naar Frankrijk, onderdelen kopen in Engeland het is er allemaal mee gebeurd. Ook oefenen in het terreinrijden hoorde daarbij, samen met de roeivriendjes 'crossen' in het westelijk havengebied. Toen nog voor de lol, tegenwoordig alleen nog maar uit pure noodzaak in Afrika.

 

 

 

1995-1997  1998-2003  Links

naar boven