Afrika per Land Rover - Marcodelange.nl & Tongasabi Safaris
Reizen door Zuidelijk Afrika in een Series 3 Land Rover - 1994 t/m 2002


Maak een keuze uit de verschillende websites & pagina's:
Afrika per Land Rover
Afrika per Land Rover sinds 1994
Foto's en informatie 1994-2002

Tongasabi Safaris
Voor al je avontuurlijke reizen door Afrika!
 

Marcodelange.nl Blog
Blog met laatste nieuws en links
Land Rover Web
Landroverweb.com
Land Rover links & informatie


Botswana Reizen Specialist! Van Chobe tot de Central Kalahari, Kubu Island en Kukonje, Moremi en de Okavango Delta!

Tongasabi Safaris

Op deze website vind je informatie over de landen in Zuidelijk Afrika, Land Rover en reizen door Afrika.
Wil je zelf ook op safari naar Afrika bezoek dan de website van:

Tongasabi Safaris & www.outbackafrica.nl

Self Drive Botswana - Self Drive Namibie

Deze site geeft je informatie over de landen van Zuidelijk Afrika en het reizen per Landrover. Bezoek, Zimbabwe, Botswana, Zambia, Namibie, Malawi, Tanzania, Mozambique en Zuid-Afrika. Bekijk foto's uit:  Kruger, Chobe, Moremi, Savuti, Hwange, Mana Pools, Matusadona, Etosha, Kaokoland, Selous, Kafue, South Luangwa, Nyika, Kalahari, Gonarezhou, Vumba en de Okavango Delta. Lees meer over de Hyena, het Luipaard, de Leeuw, de Olifant, het Nijlpaard, de Cheetah en Wilde Honden! 

Reis mee naar Afrika per Land Rover, ga op safari en beleef het avontuur. Bezoek Zimbabwe, Botswana, Namibie, Zambia, Zuid-Afrika, Malawi, Tanzania en Mozambique. Ga naar wildparken zoals: Moremi, Chobe, Hwange, South Luangwa, Etosha, Kalahari, Mana Pools, Matusadona, Kruger Kafue, Nyika en Selous.

Rhino Tracking Khama Rhino Sanctuary


www.landroverweb.com

AFRIKA Kaapstad

aAfrika reis safari botswana vakantie zuid-afrika

Meer informatie over Land Rover: Landroverweb.com

LION PICTURE
Kruger Park

Bushways

Land Rover is ooit in 1948, net na de tweede wereld oorlog, begonnen met een soort verbeterde kopie van de Willy's Jeep, de Series 1 genaamd. Deze had een wielbasis van 80 inch en later volgde ook de LWB versie van 107 inch. Eind vijftiger jaren volgde de vernieuwde en 'gemoderniseerde'  Series 2 en begin zestiger jaren kwam de Series 2a op de markt. Deze laatste was weer een licht verbeterde versie van de Series 2. Begin zeventiger jaren is de Series 3 op de markt gekomen, Het grootste verschil met de voorafgaande versie was dat de koplampen nu naar buiten (in de spatborden) geplaatst waren, er een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak was gemonteerd en dat er een nieuw modern (plastic) dashboard ingezet was. Rond 1985 is de laatste Series 3 gebouwd. Ondanks de vele verbeteringen in de periode 1958 tot en met 1985 zijn de verschillende types in grote lijn gelijk en zijn heel veel onderdelen uitwisselbaar.

Van af 1984 zijn de nieuwere Land Rovers van het type  90 inch, 110 inch, en 130 inch op de markt gekomen. Later werden dit de zogenaamde 'Defenders' omdat Land Rover de 'Land Rover' naam als 'Merknaam' is gaan gebruiken voor de gehele reeks Land Rover produkten. Tegenwoordig zijn er de Defender (afstammeling van het oerprodukt) de Range Rover, de Discovery en sinds kort de Freelander. Het belangrijkste verschil tussen alle nieuwere types is dat de oude Series Land Rover stugge bladveren hebben en dat alle andere types moderne, soepele schroef (spiraal) veren hebben. Verder zijn de nieuwere auto's meegegroeid met de moderne autotechniek, nieuwe motoren en elektronika en ook  heeft de Freelander als eerste Land Rover produkt een zelfdragende carrosserie in plaats van een (ladder) chassis frame. Voor de echte liefhebber zijn eigelijk alleen de oude 'Series' en de 110/90 de enige echte Land Rovers.

Mijn Land Rovers:

1991-1994, de 2 Schotse 109 Hardtop Land Rovers en later de 2 Nederlandse 109 Stationwagons.

1995-1997, de eerste reis naar Afrika met de Pastel Green 109 Stationwagon en later de nieuwe 109 Hardtop in Nederland.

1998-2002, de tweede reis naar Afrika met de nu volledig vernieuwde en Arizona Tan gekleurde 109 Stationwagon.

Zelf heb ik dus alleen Series auto's gehad, belangrijkste reden daarvoor is dat de andere veel te duur waren voor mij. Verder zijn de 'oude' types ideaal voor de doe-het-zelver, alle onderdelen zijn goedkoop en de 'primaire' autotechniek is eenvoudig te begrijpen.

Voor Afrika is dat ook erg handig, in de bush zijn geen garages en alle reparaties moet je zelf uitvoeren. Ook zijn de Series Land Rover goed bekend bij de 'afrikaanse' monteurs en zijn er ook ontzettend veel 2e hands onderdelen te vinden. Bijna in elk dorpje vindt je wel 'restanten' van een 'overleden' Land Rover!


Meer links met Afrika:

Zimbabwe Reizen

Botswana Reizen

Bushwayspagina

Kampeersafari Botswana

Namibie Reizen